فواید درمان ترکیبی Invokana  و متفورمین  برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

 5 فوریه 2016- بر اساس یک تحقیق جدید، درمان ترکیبی متفورمین و Invokanaنسبت به درمان تکی با هر یک از این دو دارو، برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار موثرتر است.

تحقیقات مرکز دیابت و غدد درون ریز دالاس نشان داد داروی Invokanaبا نام تجاری canagliflozinکه یک ممانعت کننده ی SGLT2است، می تواند به طور موثر و ایمن در کنار درمان با متفورمین برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان  با هیچ دارویی  نبودند، استفاده  گردد.

محققان به ارزیابی اطلاعات بدست آمده از فاز سوم مطالعه ی انجام شده در 158 مرکز سلامت در 12 کشور از ماه مه 2013 تا دسامبر 2014 پرداختند. در این مطالعه 1186 بیمار مبتلا به دیابت  نوع 2 که تحت درمان با هیچ داروی ضد دیابتی قرار نداشتند، شرکت کردند. میانگین سنی این افراد 54.9سال و میانگین مدت زمان ابتلا به دیابت نوع 2 برابر با 3.3سال بود.

در طول 26 هفته، به بیماران بطور تصادفی 100 میلی گرم کاناگلیفلوزین به همراه متفورمین، 300میلی گرم کاناگلیفلوزین همراه با متفورمین، 100میلی گرم کاناگلیفلوزین به تنهایی، 300 میلی گرم کاناگلیفلوزین یا متفورمین داده شد. هدف اولیه ی محققان ارزیابی تغییرات هموگلوبین A1C  بود اما تغییر  در مقدار گلوکز ناشتای پلاسما و وزن نیز بررسی گردید.

بیشترین تغییرهموگلوبین A1C  نسبت به شروع تحقیق در درمان ترکیبی در مقایسه  با درمان تکی با هر یک از دو داروی کاناگلیفلوزین و متفورمین مشاهده شد.

این درمان ترکیبی همچنین سبب کاهش چشمگیر وزن بدن شد و عوارض  جدی جانبی کمی در میان تمام گروه ها گزارش گردید.

 محققان در نتیجه گیری خود اعلام کردند: درمان اولیه با کاناگلیفلوزین و متفورمین موثرتر و به طور  کلی نسبت به درمان تکی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تحت هیچ درمان دارویی نبودند، بهتر تحمل گردید . نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetes Careمنتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/feb/invokana-and-metformin-combination-beneficial-for-type-2-diabetes-patients,-study-suggests-90134104.html